FLEXIBLE CHAINS / 2008 
Necklace, aluminium, rubber cord
Photos: Susanne Hammer
DOUBLE CHAINS / 2009 
Necklaces, aluminium and silver
Photos: Henry M. Linder
DOUBLE CHAIN / 2009 
Necklace, aluminium, nylon string
Photo: Henry M. Linder
DOUBLE CHAIN / 2009 
Necklace, silver blackened, nylon string
Photo: Henry M. Linder
DOUBLE CHAIN / 2009 
Necklace, aluminium and silver
Photos: Henry M. Linder; Atelier Olschinsky
DOUBLE CHAIN / 2009 
Necklace, aluminium and silver
Photos: Atelier Olschinsky; Henry M. Linder



Diese Kollektion von Ketten ist Ergebnis meiner kontinuierlichen, experimentellen Auseinandersetzung mit klassischen Kettentypen. Verfremdungen und Umdeutungen führen zu einer anderen, oft überraschend neuen Sichtweise. Zusammengeschoben und aufgezogen auf Ketten, Nylonschnur oder Perlseide wirken Ankerketten anders als beispielsweise Panzerketten. Die ästhetische Qualität der Arbeiten ergibt sich aus der Wahl von Länge, Größe, Form und deren Verhältnis zueinander.

This range of necklaces is a result of my continuous, experimental way of dealing with classical types of necklaces. Alienation and interpretations lead to another, often surprisingly new perception. Pushed together an gathered onto chains, nylon string or bead cord, cable chains look different than curb chains. The aesthetic quality of the work results from the choice of length, size, shape and their relation to each other.
NECKLACE RINGS / 2008 
Rings, silver chain, elastic nylon strings, DOUBLE CHAIN, aluminium chain, nylon string
Photo: Susanne Hammer



Typisch für Susanne Hammers Arbeitsweise ist der Akt der Transformation: Gerne verwendet sie Standardware der industriellen Massenschmuckproduktion als Ausgangsmaterial, greift zunächst sozusagen in die Schatulle gängiger Schmuckstandards, um schliesslich Neues herauszuholen: wenn sie etwa zwei banale Gliederketten – eine feine, eine grobe – ineinander verschränkt, sodass diese als Doppelkette zu tragen sind, oder aber die grobe Kette zusammen geschoben wird und sich in einen archaisch anmutenden Anhänger verwandelt.

The typical element of Susanne Hammer’s approach is transformation. She likes to use standard items of industrial mass-produced jewelry as a source material, digging down in the jewelry box of conventional tastes to dig up something new in the end, as when she interlocks two banal link chains – one of them more delicate, the other one coarse – so as to make them wearable as a double chain, or by balling up the coarse chain to create an archaic-looking pendant.


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SUSANNE HAMMER